söndag 3 maj 2009

Krackelering = frysen..???

Detta kort var efter en skisstävling, även denna på scrapträffen hos Handarbeta, där man skulle tänka "Sommar".

Eftersom jag just nu är inne i en Vintage - just - denna - kortvikning så var det så här resultatet blev:


Jag fick jättemånga frågor kring hur jag hade gjort med detta motiv! Roligast hade jag nog när Fia själv såg totalt frågande ut när jag berättade att jag hade haft denna lilla målade motivpapper inne i frysfacket som fanns i den pyttelilla kylen inne i lokalen där vi var!!
Jag trodde väl först att hon drev med mig när hon sa att hon inte visste hur jag gjorde....

(Jag trodde nog i min enfald att om man hade en scrapaffär med ett fantastiskt utbud och själv höll på med denna hobby så visste man ALLT!)
Dumma jag måste jag då säga! Varför måste det vara så?
I denna hobby/kreativitet så är man nog ALDRIG slutlärd! Hela tiden finns det något att lära sig och insupa nya idéer! Det är DET som är så fantastiskt med denna hobby!
Håller ni inte med?

Alltså så här gjorde jag (har beskrivit det förut till ett annat kort jag gjort):
*stämpla upp motivet
*färglägg med vad du känner för
*chalka kanterna om du vill det
*stämpla med en clear/tinted dyna
*häll direkt över klar emossingpulver eller! klar utee pulver och häll av överflödet

(Med klar utee pulvret tycker jag inte man behöver göra mer än 2 ggr, men tar du vanligt klar embossingpulver så behövs det 3-4 ggr upprepade stämpla/hälla på pulver/värma med värmepistolen/stämpla....ja ni förstår)

*ta värmepistolen
*upprepa 3-4 ggr
*lägg in i frysen ca 10-15 min (jag har också glömt en gång, såg Robinson!, och då var den inne i 1½ timme! så det funkar också)

*ta ut motivet ur frysen, knäck till ordentligt i pappret så att det uppstår sprickor.

Lycka till!







5 kommentarer:

Gertrud sa...

Ett jättefint kort jag bara sitter och insuper alla ide´er du har. Krackeleringen blev ju jättebra, detta måste jag prova. Tack för inspiration. Kram Gertrud

Anonym sa...

Men åh!!!! Jag såg ditt kort! Jag röstade på ditt kort! Jag såg dig ta emot priset...men jag visste inte att det var du jue!!! Jag hade kommit fram och hälsat om jag vetat!!! Jag var bara där på lördagen och var inte helt social kanske...har så mycket på gång just nu att jag kryper in i mitt lilla skal ...

Ditt kort är bedårande .. och tack för den bra beskrivningen jag måste testa det där!

Stor Kram, Sara

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Vilket finurligt tips! Vem hade liksom kunnat ana "lägg den i frysen.." ??? I frysen??? Och så blir det sådär snyggt som på din bild?
Jag måste ju helt klart testa detta! *ler*

Kortet är så snyggt med alla detaljerna. Störtdiggar mönsterpapperet!

Tack för dina söta ord på forumet!
Ha de bäst!
Kram / Angelica

Sara sa...

Hejsan vännen. Vad du är duktig, kan du förstå HUR duktig du är?? Tack för din kreativitet som du visar. Jättefint kort, jag älskar vikningar...;-)
kramkram

Viddan sa...

Fräck ide'! Tack för den! Fin vikning på kortet.
//Lena